Mindfulness for børn: en gennemgående guide med effektive tips

Vores hverdag bliver travlere og travlere. I kender det sikkert; alt skal gå hurtigt og før man ved af det, så er dagen omme. Travlheden medfører stress og til tider ubehagelige følelser fordi, at man konstant er bagud med sine gøremål, og dette kan smitte af på vores børn. I denne forbindelse er det vigtigt, at skabe tid til afslapningsøvelser, så man kan finde roen igen.

Alle børn er forskellige og reagerer derfor forskelligt på de mange stimuli, som en travl hverdag medfører. For et barn med en diagnose kan det være forskellen på trivsel og mistrivsel, hvis ikke man får plads til at finde ro.

Hertil kommer det, at det kan være vanskeligt, at håndtere stress,- og angstsymptomer hos et udfordret barn. Børn har det med, at blive overstimulerede og deres hjerner indtager mange forskellige indtryk på kort tid. Lidt ligesom en svamp. 

meme af et barn der er overstimuleret, adhd eller autisme

Heldigvis er der metoder og værktøjer som kan reducere angst,- og stresssymptomer hos børn med og uden diagnoser.  

I denne blog, gennemgår vi fordelene ved mindfulness for børn og neurodiverse børn og vi vil tilvejebringe praktiske råd og øvelser som man kan bruge i dagligdagen.

Hvad er mindfulness?

Mindfulness er en tilstand hvor man er fuldstændig tilstede og engageret i nuet uden al den baggrundsstøj som måtte følge med i en hektisk hverdag. Når vi er mindful, træner vi vores hjerne til at fokusere på nuet, og vi glemmer alt om fortiden og fremtiden. Formålet er, at reducere stress og angst. Samtidig forbedres ens fokus og forhåbentlig får man oparbejdet en følelse af at være tilstedeværende. 
Mindfulness er velegnet til alle børn, og neurodiverse børn er naturligvis ingen undtagelse. ADHD og/eller autismebørn kan have problemer med impulskontrol, hyperaktivitet og koncentrationsbesvær. Disse faktorer kan gøre det svært for barnet, at holde fokus på nuet. Ved at være mindful kan børnene lære at regulere deres følelser, håndtere stress og angst samt forbedre deres fokus og koncentrationsevne. 

 

                       mindfulness for børn: et barn der mediterer i universet

Fordelene ved mindfulness for børn med autisme og/eller ADHD

Forskningen er entydig på dette punkt: mindfulness er et fantastisk værktøj til børn der er udfordret af diagnoser, rastløshed eller bare uro! Fordelene er:

  • Reduceret angst,- og stressniveau
  • Forbedret koncentrationsevne 
  • Bedre impulskontrol
  • Øget resiliens
  • Forbedret søvnrytme

Derudover tyder forskningen på, at børn der træner mindfulness i gennemsnit sover 74 minutter mere om natten, sammenlignet med børn der ikke træner mindfulness. Meditation og mindfulness hjælper altså med søvnen!

Ved at implementere mindfulness i dit barns dagligdag giver du dem de rette værktøjer til at tilgå livets udfordringer med. 

4 praktiske tips og øvelser for mindfulness 

Vi har defineret fordelene ved mindfulness for børn. Følgende afsnit omhandler praktiske tips og øvelser som kan hjælpe dit barn med, at implementere mindfulness i deres dagligdag:

  1. Mindful vejtrækningsøvelser: Du kan lave simple vejrtrækningsøvelser med dit barn i et par minutter om dagen for at se et fremskridt. Få dit barn til at lukke øjnene, og tag en dyb indånding, langsomt og fokuser på følelsen af luften som ryger ind og ud af kroppen. 
  2. Mindful bevægelser: Her skal i være opmærksomme på jeres bevægelser. Der findes et væld af muligheder for dette og de mest fremtrædende er børneyoga, børnemeditation, tai chi eller andre aktiviteter hvor der er fokus på ens bevægelser og på at mærke kroppen. Dette kaldes også for kropscanning.  
  3. Mindful spisevaner: Her kan man opfordre sit barn til at være mindful ved middagsbordet. Barnet skal være tilstede når der spises, og fokusere på smagsnuancerne, teksturen og lugtene fra maden. Dette kan aflede barnets opmærksomhed fra den omkringliggende verden og henimod måltidet. 
  4. Mindful lytning: Lær dit barn at være fuldstændig tilstede i sine omgivelser ved, at praktisere mindful lytning. Her skal de fokusere på lydene omkring dem uden at forholde sig til dem og uden distraktioner. 

Oftest stillede spørgsmål

Er mindfulness sikker praksis for børn med autisme eller ADHD?

Ja. Det er helt sikkert, så længe det praktiseres og bruges forsvareligt og i trygge rammer. Det er vigtigt at bemærke, at mindfulness ikke nødvendigvis virker på alle børn, og derfor bør man som forælder drøfte muligheden for det med ens læge før man påbegynder et mindfulness forløb. 

Kan mindfulness erstatte medikamenter ?

Mindfulness er et nyttigt værktøj, når man skal håndtere stress,- og angstsymptomer. Det er vigtigt at understrege, at det ikke kan opfattes som en erstatning for medikamenter, og man bør ikke seponere medikamenter uden en læges anvisninger. 

Konklusion

Mindfulness er et nyttigt værktøj for børn med udfordringer eller diagnoser, herunder autismebørn eller ADHD-børn. Ved at præsentere og implementere mindfulness rutiner i dit barns dagligdag hjælper du dem, potentielt set, med at forbedre deres opmærksomhedsevne og fokus. Samtidig er de tilstedeværende i nuet og derfor frie af bekymringer om fortiden og fremtiden. Mindfulness kan ikke betragtes som en gyldig erstatning for medikamental behandling. Istedet skal det betragtes som værende et supplement til dit barns overordnede behandlingsplan eller rutine. Men en smule tålmodighed og øvelse giver du dit barn de fornødne evner til at navigere rundt i verdenen. 

  

Litteraturliste til blogindlægget: